Eko Marketing to stosunkowo nowe pojęcie, które powstało wraz z trendem “eko” i dbania o środowisko. Postawę ekologiczną możemy wykorzystać również na różne sposoby w marketingu, odpowiednio działając i prezentując własną markę. Dzięki Eko Marketingowi możemy osiągnąć spore sukcesy z naszą marką, a biorąc pod uwagę dużą ilość osób o “eko usposobieniu” możemy pozyskać wielu klientów z tego segmentu. Czym zatem jest Eko Marketing? Na czym polega i jak go prowadzić? Jakie ma korzyści i czy warto go wykorzystywać? Odpowiedzi i przydatne porady prezentujemy poniżej.
Czym jest Eko Marketing?
Eko Marketing to rodzaj marketingu, który polega na promowaniu się zgodnie z zasadami ekologii i dbałością o naturę. Eko Marketing może przyjmować różne formy oraz dotyczyć różnych części naszego biznesu. Wdrażając ten typ marketingu, możemy stosować ogólną postawę ekologiczną, wytwarzać nasze produkty w ekologiczny sposób czy brać udział i organizować eventy promując w “zielony” sposób swoją firmę. Eko Marketing stosować może każda marka i firma, niezależnie od tego, w jakiej branży działa oraz czy jest to biznes stacjonarny, czy prowadzony w sieci. Celem Eko marketingu jest wytworzenie pozytywnego wizerunku marki, działanie w zgodzie ze środowiskiem oraz pozyskanie nowych klientów — zarówno z ogólnej grupy, jak i tych, którzy otwarcie deklarują pro ekologiczny tryb życia.
Czy i dlaczego warto go wdrażać?
Istnieje kilka powodów, dla których stosowanie Eko Marketingu jest korzystne. Pierwszym z nich jest możliwość pozyskania nowej grupy klientów. Będą to klienci należący do osób o usposobieniu ekologicznym. Osoby takie kupują produkty świadomie, sprawdzając ich skład czy wybierając jedynie marki, które swoją działalnością nie niszczą środowiska. Jeśli nie dbamy o ten aspekt, osoby takie omijają naszą markę np. z powodu braku informacji, iż chronimy środowisko lub jawnego szkodliwego działania np. wykorzystywania foliowych opakowań itp. Jeśli zmienimy działanie naszej marki oraz będziemy szeroko o tym informować, osoby z grupy “dbających o środowisko” nie będą miały już obaw i wątpliwości czy nasza marka jest przyjazna i będą wybierać z kolei naszą markę, pomijając inne “nieekologiczne”. Grupa takich osób jest duża i regularnie powiększa się. Jest ona na tyle duża, że nawet największe marki dostosowują swoje produkty i marketing właśnie do osób dbających o środowisko. Warto więc przystosować swoje działania marketingowe do takiej grupy osób.
Kolejnym powodem, dla którego warto stosować Eko Marketing, jest ogólna świadomość społeczna. Osoby niezaangażowane w ochronę środowiska itp. również dużo częściej wybierają produkty i marki ekologiczne, jeśli mają do wyboru dwie podobne firmy. Jeśli więc wdrożymy Eko Marketing, możemy podnieść naszą sprzedaż wśród obecnej grupy odbiorców, do których kierujemy swój produkt. Eko Marketing jest również prosty w realizacji oraz nie wymaga dużych nakładów finansowych. Jeśli jednak dysponujemy dużymi środkami przeznaczonymi na reklamę, możemy je również jak najbardziej efektywnie wykorzystać, stosując Eko Marketing.
Sposób 1 - Niech Twoja Marka będzie “Eko”
Pierwszym sposobem na promowanie się jako marka ekologiczna jest zmiana funkcjonowania samej marki. Nawet pomimo najlepszej reklamy, podstawa promocji musi być prawdziwa. Jeśli osoby przekonają się, iż jest to tylko chwyt marketingowy, z pewnością nie skorzystają z naszych usług. Aby “być eko”, warto wprowadzić kilka zmian. Z pewnością warto stosować ekologiczne opakowania np. papierowe lub biodegradowalne. Możemy również zmienić skład produktów na bardziej ekologiczny lub funkcjonowanie marki. Jeśli zastosujemy panele fotowoltaiczne i z nich będziemy czerpali energię, będziemy mogli pochwalić się tym faktem, zyskując uznanie u odbiorców. Aby nasza marka stała się “eko” możemy zastosować każdy sposób, który będzie wspierał środowisko. Może być to np. segregacja śmieci, recykling czy wykorzystywanie opakowań do wypełniania przesyłek.
Promuj markę w stylu “Eko”!
Drugim sposobem Eko marketingu są działania stricte promocyjne. Będą polegały one na promowaniu się w ścisłym powiązaniu z naturą oraz ekologią. Reklama oparta na marketingu ekologicznym polegać będzie na zastosowaniu odpowiednich grafik, kolorów w reklamie czy informacji o tym, iż nasza marka wspiera środowisko naturalne. Tworząc spot reklamowy lub reklamę w internecie w stylu eko będziemy mogli jasno kreować swój wizerunek firmy dbającej o środowisko. Kolejnym ciekawym sposobem na promocję marki w tym stylu jest przekazywanie części zysku z produktów na cele ekologiczne np. sadzenie drzew czy fundacje ekologiczne. Przekazując złotówkę ze sprzedaży naszych zabawek czy ciuchów na cele eko, będziemy mogli propagować taką informację. Wiele osób tylko z tego względu wybierze naszą markę, gdyż uzna to działanie za szczodre. W rzeczywistości koszt takiej promocji będzie tylko nieco wyższy lub taki sam jak promocji “nieekologicznej” wliczając w to “stracony” jeden złoty. Jest to doskonałe posunięcie, gdyż osoby kupujące chcą mieć realny wpływ na środowisko — najlepiej bez sporego wysiłku. Przekazując w imieniu klienta złotówki na cele ekologiczne sprawimy, że osoba taka może łatwo pomóc środowisku, jest zadowolona i kupuje nasze produkty.
Kolejnym sposobem na Eko Marketing jest organizowanie akcji oraz eventów. Sposób ten jest nieco bardziej kosztowny, choć dysponując również ograniczonym budżetem, możemy stworzyć pokazy, degustacje czy stać się współsponsorem większej imprezy lokalnej. Jeśli działamy w internecie, możemy stworzyć zbiórkę na cele ekologiczne, eventy w sieci, webinaria, konkursy czy akcje, w których będziemy rozsyłać darmowe e-booki z poradami jak dbać o środowisko. Promując się w stylu ekologicznym, nie należy również zapominać o tradycyjnych sposobach promocji. Ciekawym posunięciem będzie dołączenie małej ulotki do produktu z kilkoma poradami ekologicznymi oraz linkiem do witryny internetowej gdzie znajdować będą się artykuły, oraz inne materiały. W ten sposób zainteresujmy odbiorcę oraz pokażemy, że nasza firma nie marnuje dużych ilości papieru, zmieniając większość swoich materiałów na te wirtualne.
Kieruj swoją ofertę do “Eko” odbiorców
Przydatną poradą przy Eko Marketingu jest również kierowanie swojej promocji i reklamy do grupy osób o usposobieniu ekologicznym. Jeśli zmieniliśmy działanie naszej marki i promujemy się w stylu eko, warto powiadomić o tym wszystkie osoby myślące w podobny sposób co my. Warto zatem przy reklamie internetowej tworzyć specjalne grupy docelowe, wykupić artykuł sponsorowany na portalu o ekologii, promować się przez marketing szeptany na forach ekologicznych czy wysyłać oferty współpracy do stowarzyszeń i fundacji, które mogą aktualnie zaopatrywać się w dane produkty np. materiały biurowe w “nieekologicznych” firmach.