Influencer marketing, czyli promocja poprzez osoby znane bardzo często kojarzona jest jedynie z gwiazdami, które za tysiące dolarów decydują się używać telefonu czy torebki danej marki. W rzeczywistości influencer marketing to bardzo szeroki trend w marketingu, z którego korzystać możemy praktycznie mając już kilkadziesiąt złotych na promocję własnego produktu czy marki. W tym tekście przedstawiamy, czym jest influencer marketing, kim są Influencerzy, jak przebiega cały proces promocji w tym stylu oraz odpowiadamy czy warto zdecydować się na promowanie w taki sposób.

Czym jest Influencer Marketing?

Influencer marketing jest jedną z wielu strategii marketingowych. Polega ona na tym, iż w zamian zapłatę promować będziemy się dzięki osobie znanej i rozpoznawalnej. Influencer — czyli osoba z dużym gronem odbiorców w zamian za opłatę polecać będzie nasze produkty i usługi. Strategia ta opiera się głównie o rozpoznawalność influencera oraz o liczbę jego odbiorców. Przy pomocy influencer marketingu może realizować różne cele np. zwiększenie sprzedaży czy cele związane z promowaniem marki i zwiększeniem zasięgu firmy. Obecnie na rynku istnieje wiele portali i serwisów, które łączą reklamodawców oraz influencerów. Bardzo duża liczba osób znanych w sieci i mających spore grono odbiorców samodzielnie oferuje promocje. Zjawisko influencer marketingu jest zatem coraz bardziej znane i szeroko stosowane. Trend ten przywędrował do Polski z Zachodu. W Polsce zyskuje dopiero na popularności i nie jest tak popularny, jak np. w USA. Obecnie wiele dużych firm promuje się dzięki wpisom sponsorowanym na blogach czy współpracy z youtuberami którzy polecają ich produkty. Dzięki influencer marketingowi możemy promować się na różnego typu platformach. Mogą być to blogi i serwisy tematyczne, Facebook. Twitter, Instagram czy YouTube. Obecnie na każdej platformie znajdziemy też osoby, które są skłonne polecać naszą markę w zamian za pieniądze.

Ciekawostka: Zjawisko influencer marketingu najlepiej pokazuje różnice między marketingiem w Polsce a USA. Na Zachodzie światowej sławy gwiazda może otrzymać nawet milion dolarów za opublikowanie posta reklamowego lub używanie i promowanie produktów danej marki. W Polsce sumy te są dużo mniejsze i liczone są maksymalnie w setkach tysięcy złotych.

Kim jest Influencer?

Influencer to osoba, która w zamian za wynagrodzenie publikuje na swoim kanale materiał promocyjny reklamodawcy. Influencer musi być osobą rozpoznawalną oraz mieć duże grono fanów. W praktyce oznacza to, że influencer jest osobą — liderem w danej kategorii oraz posiada swoich obserwatorów. Osoby takie mogą prezentować różny poziom rozpoznawalności np. lokalny czy krajowy oraz mieć różną liczbę fanów — od kilkuset do kilkuset tysięcy. Influencerzy przeważnie zajmuje się “zawodowo” prowadzeniem swojego konta, choć często robią to też dodatkowo.

Influencer marketing — Dowiedz się, czym jest promowanie się poprzez osoby znane i popularne w sieci!

Jak przebiega promocja poprzez influencera?

Promocja poprzez influencer marketing jest niezwykle prosta — choć na pierwszy rzut oka może taka się nie wydawać. Pierwszym krokiem jest odnalezienie konkretnego influencera (o tym poniżej). Jeśli nawiążemy już kontakt z daną osobą, która posiada grono swoich odbiorców, ustalić będziemy musieli warunki promocji. Będzie to np. opłata za reklamę, forma materiału promocyjnego czy czas, jaki musi pozostać on na kanale influencera. Cena różnić będzie się w zależności od ilości fanów influencera oraz od portalu, na którym jest przeprowadzana. Im większe grono obserwatorów, tym wyższa cena. Podobna zależność obowiązuje odnośnie platform. Im bardziej wymagająca promocja, tym wyższa jej cena. Najtańszy influencer marketing odnajdziemy na Instagramie czy Twitterze gdzie stworzenie posta lub dodanie zdjęcia jest szybkie i proste. Nieco więcej będziemy musieli zapłacić za post na Facebooku. Według wielu statystyk najdroższe promocje przy takiej samej grupie fanów są na blogach oraz YouTube gdzie przygotowanie tekstu oraz video zajmuje najwięcej czasu. Materiał może pozostać na kanale na zawsze lub być na nim obecnym np. przez 30 dni. Po uzgodnieniu szczegółów influencer tworzy materiał, w którym poleci nasz produkt, a my płacimy za kampanię reklamową.

Gdzie szukać influencerów?

Influencerów szukać możemy w internecie w kilku miejscach. Z pewnością pierwszym i najpopularniejszym są portale dla reklamodawców i influencerów. Działają one na zasadzie ogłoszeń i zleceń. Z jednej strony influencerzy mogą dodawać swoje propozycje współpracy, a z drugiej reklamodawcy ogłoszenia o poszukiwaniu influencera. Dużych portali tego typu jest kilka i bez większego problemu powinniśmy znaleźć na nich influencerów spełniających nasze wymagania. Drugim miejscem, gdzie znajdziemy oferty influencerów są grupy w social mediach. W sieci istnieje wiele takich grup, które umożliwią dodawanie ogłoszeń czy dyskutowanie na ten temat. Dzięki tej opcji możemy zamieścić posta o poszukiwaniu odpowiedniej osoby. Kolejnym sposobem na przeprowadzenie influencer marketingu jest skorzystanie z oferty agencji marketingowej. Obecnie wiele takich agencji lub agencji interaktywnych oferuje wyszukanie i ustalanie promocji z influencerem w ramach usługi marketingowej. Jest to korzystna opcja przy dużej kampanii reklamowej lub jeśli samodzielnie nie znamy się na tego typu działaniach, a chcemy promować się poprzez osobę znaną. Oferty współpracy możemy też samodzielnie wysłać do danej osoby, która prowadzi konkretny kanał tematyczny.

Czy warto promować się poprzez influencerów?

Zdecydowanie warto korzystać z influencer marketingu, gdyż posiada on wiele plusów. Z pewnością w taki sposób możemy reklamować się zarówno jak osoby prywatne, małe i duże firmy z różnym budżetem. Najtańsze promocje to koszt zaledwie kilkunastu złotych. Polecanie naszego produktu odbywa się również w gronie osób zainteresowanych daną tematyką. Płacimy zatem jedyne za reklamę w gronie osób, które z dużym prawdopodobieństwem skorzystają z naszej reklamy. Sama promocja ma też pozytywny charakter. Reklamy nie są nachalne, a polecenie przez influencera naszego produktu wywołuje pozytywny odbiór. Z influencer marketingu skorzystać możemy też bardzo prosto, dobierając odpowiednie kanały czy poszczególne kwestie reklamy. Influencer marketing możliwy jest również do przeprowadzenia praktycznie w każdej grupie tematycznej.