Targetowanie nie jest wbrew pozorom prostą czynnością i przeprowadzając je, należy pamiętać o kilku elementach. Wiele osób nie robi tego również poprawnie, przez co nie wykorzystuje potencjału swojego produktu i kampanii reklamowej. Jak zatem targetować reklamy internetowe? Wszystkie informacje na ten temat poniżej.

Czym jest targetowanie reklam internetowych?

Targetowanie reklam internetowych to określenie grupy odbiorców, którzy zobaczą reklamę i którym zostanie ona wyemitowana. Targetowanie polega zatem na określeniu konkretnych cech odbiorców, które muszą oni spełniać, aby zobaczyli reklamę. Dzięki temu naszą reklamę internetową możemy skierować do konkretnych osób. Obecnie przeważnie wszystkie systemy reklamowe w sieci posiadają opcje targetowania. Najpopularniejszymi są np. Google Ads czy Facebook Ads. Choć poszczególne systemy reklamowe mogą różnić się od siebie szczegółami, główna zasada targetowania jest taka sama. Na poszczególnych serwisach internetowych do wyboru będziemy mieli nawet kilkaset różnych parametrów, które określają naszych odbiorców. Do danych personalnych należeć będą takie parametry jak wiek czy płeć, a do lokalizacyjnych lokalizacja, region, język czy kraj. Kolejnymi parametrami, jakimi będziemy mogli określić naszych odbiorców, będą zainteresowania, aktywność na serwisie, odwiedzane witryny, sytuacja zawodowa, preferencje dotyczące urządzenia z którego korzystają czy informacje o sposobie korzystania z serwisu. Przeważnie systemy reklamowe pozwalają wybierać wiele różnych parametrów lub zestawiać je w taki sposób, aby odbiorcy musieli spełnić przynajmniej kilka z nich.

Dlaczego powinniśmy targetować reklamy?

Targetowanie reklam internetowych to bardzo korzystna opcja z wielu powodów. Z pewnością targetowanie jest korzystne ze strony finansowej. Jeśli targetujemy reklamy i świadomie wybieramy grupę odbiorców, efektywnie wydajemy nasz budżet reklamowy. Dzięki temu płacić będziemy jedynie za reklamę w grupie osób, które są wstępnie zainteresowane daną tematyką i potencjalnie mogą skorzystać z naszego produktu. W porównaniu do innych sposobów reklamowania się nie będziemy płacili za reklamę osobom, które z pewnością nigdy nie skorzystają z naszych usług. Dobrym przykładem może być targetowanie reklamy — kobiet przy promocji szminki i reklamowanie szminki na billboardach. Drugą korzyścią targetowania reklam jest ich skuteczność. Z pewnością publikując reklamę chcemy, aby przynosiła ona jak najlepsze rezultaty np. zapewniała nowych klientów na nasze usługi. Jeśli reklamować się będziemy jedynie w grupie osób, które z dużym prawdopodobieństwem kupią nasz produkt, uzyskamy dobry efekt. Dzięki temu będziemy mogli szybciej rozwijać firmę i liczyć na więcej zamówień.

Określanie grupy docelowej — Sprawdź, czym jest i jak poprawnie ustalić grupę odbiorców reklamy

Reklamy internetowe powinniśmy targetować również dlatego, że jest to proces darmowy i prosty. Poświęcając swój czas, możemy prosto i szybko zwiększyć skuteczność naszej reklamy. Targetować reklamy np. na Facebooku możemy samodzielnie bez sporej wiedzy marketingowej czy pomocy innych osób. Jeśli mamy taką możliwość, zdecydowanie warto wykorzystać taką okazję.

Jak targetować reklamę internetową?

Reklamę targetować możemy na wiele sposobów. Z pewnością przed rozpoczęciem całego procesu powinniśmy stworzyć profil odbiorców oraz spis wszystkie ich pożądanych cech. W tym wypadku należy oprzeć się na swoich doświadczeniach czy statystykach sprzedażowych. Warto też wybrać kilka zestawów odbiorców i sprawdzić, w jakiej grupie nasz produkt będzie najlepiej się sprzedawał. Przygotowanie wszystkich cech i danych przed uruchomieniem kreatora reklam ułatwi całe zadanie i zapobiegnie zamieszaniu. Targetując naszą reklamę internetową pamiętać również należy o rozszerzaniu i zawężaniu grupy odbiorców. Jeśli zależy nam na celu sprzedażowym, warto zawężać grupę odbiorców, podając jak najwięcej danych i parametrów. Dzięki temu reklamę skierujemy do konkretnej grupy osób, które z największym prawdopodobieństwem kupią naszą np. piłkę plażową. W takiej sytuacji należy wybrać rodziców, którzy interesują się zabawkami, podróżują oraz robią zakupy przez internet. Grupę docelową możemy również rozszerzać. Takie działanie jest uzasadnione, jeśli chcemy zwiększyć zasięg marki i popularność naszej firmy. Dzięki temu informacja o naszej marce dotrze do wielu różnych osób. Rozszerzając grupę odbiorców, należy jedynie wstępnie określić osoby, które teoretycznie mogą kupić nasz przedmiot i rozpocząć promocję — wykluczając jedynie te osoby, które z pewnością nie kupią naszych zabawek czy akcesoriów.

Określając grupę docelową, warto również odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Z pewnością będzie to pytanie o lokalizację klientów oraz ich język. Jeśli sprzedajemy lokalnie, należy reklamować się jedynie w rozsądnych odległościach od naszej siedziby. Powinniśmy określić też język polski, aby reklamy nie były wyświetlane np. Hiszpanom przybywającym w Polsce. Kolejnymi ważnymi parametrami są m. in. zainteresowania oraz aktywność na danym portalu. Dzięki tym informacjom skierujemy reklamę do osób, które interesują się daną kategorią. Warto wybrać kilka cech, które muszą spełniać odbiorcy np. zainteresowanie sportem, piłką nożną i imprezami sportowymi — jeśli sprzedajemy bilety na mecze. Podanie tylko kolejnego parametru może spowodować, że zapłacimy za wyświetlenie reklamy osobie, którą system reklamowy oznaczył omyłkowo danym tagiem. Wybierając kilka cech z danej kategorii, minimalizuje to ryzyko.

Jeśli targetujemy reklamę internetową pod cele sprzedażowe - co ma często miejsce, warto - gdy mamy taką możliwość wybierać klientów majętnych. Osoby z dużym zasobem finansowym znacznie chętniej mogą kupować nasze produkty. Warto zatem wybierać osoby, które używają iPhone'ów, interesują się inwestycjami, ekskluzywnymi przedmiotami lub takie parametry, które świadczą o ich majętności. Kolejną przydatną podpowiedzią podczas targetowania reklamy internetowej jest korzystanie z opcji wykluczającej. Są to te same parametry i cechy, ale przy których spełnieniu odbiorca nie zobaczy naszej reklamy. Przykładem takiego działania może być np. wykluczenie osób z danej grupy docelowej, które zmieniły niedawno pracę — jeśli oferujemy usługi pośrednictwa pracy czy tworzenia cv. W ten sposób nie zmarnujemy pieniędzy na reklamę dla osób, które i tak nie skorzystają z naszych usług.