Współczesne wytwory technologiczne są wyposażone w umiejętność szybkiego uczenia się. Mowa jest tutaj o Machine Learning, którego rozwój tak uległ wzrostowi, że maszyny stają się niemal jak ludzie, posiadając coraz więcej ich cech. To, co głównie różni człowieka od niej to posiadanie zdrowego rozsądku i zdolność do przewidywania konsekwencji własnych poczynań. Na czym zatem polega uczenie maszynowe i jakie zastosowanie może mieć w biznesie?

Machine Learning – czym jest?

Krótko mówiąc Machine Learning polega na automatycznym zapamiętywaniu określonych wzorców i zachowań, z którymi kiedyś dana maszyna miała już do czynienia. Na tej podstawie dokonuje ona analizy nowych danych oraz poszukuje rozwiązań, które kiedyś już się sprawdziły w podobnych sytuacjach. W takiej sytuacji wykorzystuje się również Big Data czyli analizę danych, w praktyce przekłada się to na to, że maszyna sama dokonuje rozdziału informacji i postępuje zgodnie z właściwymi schematami. Działania bezbłędne wymagają długich treningów, maszyna od razu nie jest w stanie postępować w pożądany przez nas sposób. Musi się tego nauczyć, metodą prób i błędów.

Wszystko na temat Machine Learning

Różnica między AI a uczeniem maszynowym

Bardzo często terminy te bywają ze sobą łączone. Warto jednak wiedzieć, że różnią się małą, ale bardzo istotną kwestią. Sztuczna inteligencja potrafi rozpoznać obrazy, dźwięki, filmy czy tworzyć całkowicie nowe dzieła. Uczenie maszynowe również trudzi się kreacją, jednak ona odbywa się na podstawie głębokich analiz danych i wyciągniętych wniosków. Ponadto nie wszystkie wytwory korzystające ze sztucznej inteligencji muszą korzystać z Machine Learning. Jest to bardzo subtelna, ale kluczowa różnica, więc nie można traktować tych pojęć synonimicznie.

Zastosowanie Machine Learning w biznesie

By móc korzystać z uczenia maszynowego w naszej firmie trzeba uzbroić się w cierpliwość. Nie jest to prosty model do wprowadzenia w szeregi własnego przedsiębiorstwa. Osoby, które zostały przydzielone do tego zadania powinny być nastawione na rozwój i dać odpowiednią ilość czasu maszynie na opanowanie nowych umiejętności. W takim przypadku zostanie to docenione i pojawi się mnóstwo korzyści, które będą doskonałym narzędziem, który wspiera funkcjonowanie całej firmy. W biznesie dąży się do wygenerowania nowych narzędzi i rozwiązań za pośrednictwem istniejących już lub nowo powstałych algorytmów. Wiedza na temat uczenia maszynowego daje szansę firmie do zbudowania albo rozszerzenia ofert branżowych o różne aplikacje, które służą do rozpoznawania obrazów i systemy, które wspierają zapamiętywanie, które dla człowieka nie byłoby możliwe. Uczenie maszynowe sprawia, że potrzeby klientów są szczegółowo analizowane i poświęca się czas na zrozumienie podejmowanych przez nich wyborów. Ma to wpływ na unowocześnienie ofert branżowych i przewidywanie dalszych działań.

Machine Learning jest stosowane w różnych obszarach od marketingu przez bankowość aż po transport. Spotyka się je także w logistyce, zarządzaniu, medycynie i sektorze finansowym.